Ofte stillede spørgsmål
Nedenfor kan du få svar på en række spørgsmål omkring PlusKort og brugen af kortet og rabataftalerne.
Spørgsmål og svar om PlusKort generelt
Hvad kan jeg bruge mit PlusKort til?
Dit PlusKort er først og fremmest et fordels- og rabatkort, som du kan bruge hos de mange samarbejdspartnere i PlusKort. Disse partnere giver - ved forevisning af kortet - bestemte rabatter eller tilbud. Derudover er dit PlusKort et personligt medlemskort, der kan anvendes i forbindelse med kontakt til dit forbund. Ikke alle fagforeningsmedlemmer har adgang til det fysiske kort, men kortet kan derimod hentes som app.
Hvordan bruger jeg mit PlusKort?
Dit PlusKort skal blot vises i butikken – enten fysisk eller via app. Herefter får du automatisk adgang til diverse fordele og rabatter, så længe du har et gyldigt medlemskort med et aktivt medlemsnummer. Samarbejdspartnerne har ret til at kræve, at du viser billedlegitimation for at sikre, at medlemskortet tilhører dig. Dit medlemskort er personligt og må ikke bruges af andre end dig.
Må jeg kombinere PlusKort rabat og andre rabatter?
Hvis du er medlem af en anden klub eller forening, som butikken også har aftale om rabat med, må du ikke kombinere disse for at få yderligere rabat, bonus eller point. Hos udvalgte partnere kan du kombinere partnernes egne tilbud med PlusKort rabatten.
Kan jeg indhente tilbud og/eller forhandle om prisen og få PlusKort rabat?
Hvis du har forhandlet om prisen, kan du kun få PlusKort rabat, hvis du i forvejen har oplyst, at du vil have dette. Dette gælder også, hvis du får tilbud på udførelse af et stykke arbejde udført af en håndværker, autoværksted eller lignende.
Kan jeg få rabat på gavekort?
Butikkerne bestemmer selv, om de vil sælge gavekort med PlusKort rabat.
Hvornår er mit PlusKort gyldigt?
For at kunne gøre brug af dit PlusKort skal du have et gyldigt medlemskab til dit forbund.
Hvad koster det at have adgang til PlusKort?
Din adgang til PlusKorts fordele og rabatter følger automatisk med dit forbundsmedlemskab og koster derfor ikke noget.
Hvor skal jeg henvende mig, hvis jeg har spørgsmål til selve mit forbundsmedlemskab eller medlemskort?
Du skal henvende dig til dit forbund eller hos din lokale forbundsafdeling.
Hvor skal jeg henvende mig, hvis jeg har spørgsmål eller reklamationer/klager til en aftale eller et køb, jeg har foretaget hos en partner?
Du skal henvende dig direkte til den pågældende partner, da det er hos dem, aftalen eller købet er indgået.
Hvorfor virker mit PlusKort ikke?
Dit PlusKort kan være spærret, fordi du har ønsket ikke at gøre brug af tilbuds- og rabatordningen. Du kan tilmelde dig PlusKort ordningen igen og få et nyt kort ved at henvende dig til PlusKort Kundeservice. Det kan også skyldes, at dit forbund ikke har overført data til PlusKort, som bekræfter dit medlemskab. I så fald skal du kontakte dit forbund.
Hvordan bliver mine private personoplysninger behandlet?
Når du bruger dit medlemskort over for en samarbejdspartner, vil samarbejdspartneren alene kunne få bekræftet, om dit medlemskort er aktivt eller inaktivt. Ingen andre oplysninger vil blive udvekslet mellem en samarbejdspartner og dit forbund. Dit forbund vil således ikke kunne se, hvorledes og hos hvilke samarbejdspartnere, du bruger dit PlusKort.
Betingelserne for behandlingen af de personoplysninger, du opgiver, når du tilmelder dig nyhedsbreve fra PlusKort og information fra samarbejdspartnere, kan du læse nærmere om under behandling af personoplysninger (se nederst på siden).
Hvordan får jeg en opdateret liste over partnere, forbund samt tilbud og rabatter?
Hvis du ikke har adgang til internettet jævnligt, kan du eventuelt henvende dig personligt eller telefonisk til dit forbund. Her kan du få udleveret et print af de pågældende lister eller få tilsendt en kopi enten med post eller via mail. Hos nogle forbund er der derudover mulighed for at låne en computer til fremskaffelse af de ønskede oplysninger.
På www.pluskort.dk finder du opdaterede lister over partnere, forbund samt tilbud og rabatter.
Hvad gør jeg, hvis jeg har mistet mit kort?
Mister du dit PlusKort, så kan du nemt få et nyt ved at hente PlusKort appen til din telefon. Læser du dette på din smartphone, kan du også klikke her, så kommer du direkte til appen i App Store eller Google Play. Du kan også logge ind på pluskort.dk med din brugerprofil, så kan du også få adgang til dit medlemskort. Mister du dit PlusGuldkort, skal du spærre det hos PlusGuldkort Medlemsservice på telefon 33 42 37 10.
Der er fejl på mit PlusKort medlemskort - hvad gør jeg?
Så beder vi dig kontakte PlusKorts kundeservice, hvor vi vil sørge for, at fejlen bliver rettet.
Spørgsmål og svar omkring oprettelse af brugerprofil
Hvorfor skal jeg logge ind med MitID første gang?
Dit medlemskab til din fagforening er en fortrolig oplysning, og du skal derfor logge ind med MitID første gang.
MitID virker ikke – hvem skal jeg kontakte?
Har du problemer med MitID, kan du finde svar på ofte stillede spørgsmål på https://www.mitid.dk/
Hvorfor skal jeg have en brugerprofil til PlusKort?
Da PlusKort kun er for medlemmer af fagforeningerne, der er tilknyttet PlusKort, skal alle oprette sig med en profil. Dette skyldes, at både fagforeningerne og PlusKort skal sikre sig, at medlemmerne er bekendt med den række af betingelser, der gør sig gældende for at få gavn af PlusKort fordelene. Der er derfor behov for at du som medlem accepterer en række samtykker. Det betyder også, at melder du dig ud af din fagforening, bliver din profil lukket, og du kan ikke længere gøre brug af alle rabatterne i PlusKort.
Hvordan opretter jeg en brugerprofil?
Du opretter en brugerprofil ved at logge ind med MitID første gang. Herefter vil du blive bedt om at oplyse dit CPR-nr., så PlusKort kan validere, hvilken fagforening du er medlem af. Der er en række samtykker (ja, jura er kedeligt), som du skal acceptere og herefter bliver du bedt om at skrive din e-mailadresse og en selvvalgt adgangskode, som du skal bruge, når du skal logge dig ind på hjemmesiden eller i appen fremover. Vær obs på at adgangskoden skal bestå af 10 tegn med små og store bogstaver og min. ét specialtegn.
Hvad gør jeg hvis jeg prøver at oprette en profil, men får at vide at mit CPR-nr. ikke findes?
Hvis du får en fejl om, at dit CPR-nr. ikke findes, skal du sikre dig, at du har skrevet det korrekt og uden nogle mellemrum eller bindestreger. Hvis du stadig får en fejl om, at det ikke findes, skal du kontakte din fagforening, da du i så fald ikke er korrekt oprettet til at PlusKort kan identificere dig.
Hvad gør jeg, hvis jeg får at vide, at e-mailadressen allerede er i brug?
En e-mailadresse kan kun have én brugerprofil tilknyttet. Så flere personer kan ikke bruge den samme e-mailadresse. Hvis e-mailadressen allerede er i brug, så har den allerede en brugerprofil tilknyttet. Du kan derfor enten vælge at benytte dig af en anden e-mailadresse eller få nulstillet adgangskoden ved at vælge ’Glemt adgangskode’.
Hvad gør jeg, hvis jeg har oprettet en bruger, men ikke kan huske hvilken e-mailadresse jeg har brugt?
Hvis du har glemt, hvilken e-mailadresse du har brugt, da du oprettede dig, så skal du logge ind med MitID igen. Når du er logget ind, kan du efterfølgende se e-mailadressen under ’Min Profil’.
Hvad betyder samtykkerne for at oprette en brugerprofil?
Nedenfor følger en forklaring af de forskellige samtykker. Fælles for samtykkerne er, at de er nødvendige for, at du kan opnå relevante fordele og rabatter, og for at tilbuddene kan målrettes til dig.
Samtykkerne er frivillige, dvs. at du selv vælger, om du vil samtykke eller ej. Hvis du har samtykket, har du også altid mulighed for at trække dit samtykke tilbage. Bemærk dog, at hvis du ikke samtykker eller trækker et samtykke tilbage, vil PlusKort ikke længere kunne tilbyde dig relevante fordele og rabatter.
1) Samtykke til medlemskort
Der er en række betingelser knyttet til dit medlemskort til PlusKort, herunder at du kun kan bruge det, når du er medlem af en fagforening, og at dit medlemskort er personligt. Dvs. du må ikke låne det ud til andre. Du må heller ikke bruge rabatten hos PlusKort i kombination med rabat/bonus fra andre ordninger. Ved at samtykke, accepterer du medlemskortbetingelserne.
2) Samtykke til videregivelse af personoplysninger fra fagforbund til Fagbevægelsens Fordelsprogram
Samtykket bliver givet til din fagforening og betyder, at det er ok, at din fagforening sender dine personoplysninger (dit cpr. nr. samt at du er medlem af din fagforening) videre til PlusKort.
3) Samtykke til Fagbevægelsens Fordelsprograms behandling af personoplysninger
Du giver samtykke til, at PlusKort må bruge dit cpr-nummer (som PlusKort har fået videregivet af din fagforening), da dit cpr-nummer er nødvendigt for, at du kan opnå fordele og rabatter.
Du samtykker også til, at PlusKort løbende må kontrollere, at du fortsat er medlem af din fagforening. Dette gøres for at sikre, at det kun er medlemmer af PlusKort, der kan få adgang til rabatterne og fordelene.
4) Samtykke til behandling af oplysninger om fagforeningsmæssige tilhørsforhold
Du giver samtykke til, at PlusKort må bruge informationen om, at du er medlem i én af de tilknyttede fagforeninger for at give dig adgang til rabataftalerne. Derudover indebærer dit samtykke også, at den virksomhed, som du får PlusKort-rabat hos, får sendt information om, at du er medlem af en fagforening tilknyttet PlusKort (de får dog ikke af vide, hvilken fagforening du er medlem af).
5) Samtykke til markedsføring (frivilligt)
Du giver samtykke til, at PlusKort kan kontakte dig med markedsføring på forskellige måder (f.eks. skrive til dig på e-mail, sende beskeder til dig på SMS eller via app'en), og at kommunikationen må indeholde information om rabataftalerne og f.eks. konkurrencer. Ligeledes giver du også samtykke til, at PlusKort må kontakte dig for at indhente et nyt eller opdateret samtykke (hvis f.eks. lovgivningen gør, at de samtykker, du allerede har givet, skal opdateres med nye formuleringer).
6) Vil du gerne modtage indhold, der passer til dig? (frivilligt)
Du giver samtykke til, at PlusKort kan sende dig målrettet markedsføring, f.eks. ved at vise indhold i app'en eller på pluskort.dk, der kan have relevans for dig, baseret på dine personoplysninger og/eller adfærd. Det kunne f.eks. være, at hvis du bor i et bestemt område af Danmark, så vil indholdet kunne tilpasse sig til dig.
Hvad sker der, hvis jeg vil trække mine samtykker tilbage?
Hvis du vil trække ét eller flere af dine samtykker tilbage, som du gav, da du oprettede en brugerprofil, så kan du gøre dette under siden ’Min profil’. Vær dog opmærksom på, at hvis du trækker dem tilbage, så vil du også blive logget ud af PlusKort og har ikke længere mulighed for at gøre brug af rabataftalerne og have dit personlige digitale medlemskort.
Hvad sker der, hvis jeg glemmer mit brugernavn og/eller adgangskode til PlusKort?
Hvis du glemmer din adgangskode til dit brugernavn, så kan du få tilsendt en ny midlertidig kode til din e-mail. Hvis du glemmer dit brugernavn, skal du logge ind med MitID på ny og angive dit ønskede brugernavn.
Jeg har allerede et fysisk medlemskort – hvad skal jeg gøre med det?
Det fysiske medlemskort er stadigvæk gyldigt og er ikke blevet lukket. Har du hentet dit mobile medlemskort, behøver du ikke længere det fysiske kort, og du bestemmer selv, om du vil smide kortet ud eller gemme det derhjemme.
Hvorfor er der en QR-kode på medlemskortet?
QR-koden på det mobile medlemskort indeholder information om, hvilken fagforening du er medlem af samt dit medlemsnummer til fagforeningen.
Hvad sker der, hvis jeg melder mig ud at min fagforening?
Melder du dig ud af din fagforening, kan du ikke længere logge ind i appen. Dit medlemskort bliver ligeledes lukket. Du har dermed ikke længere adgang til PlusKorts rabataftaler.
Hvordan får jeg rabat med mit mobile PlusKort i butikkerne?
Dit mobile PlusKort skal blot vises i butikken. Skal du have rabat i en webshop, skal du oftest indtaste en kampagne- eller rabatkode i bestillingsflowet. På de enkelte samarbejdspartneres sider i appen fremgår det, hvad du skal gøre for at få rabat. Samarbejdspartnerne har ret til at kræve, at du viser billedlegitimation for at sikre, at medlemskortet tilhører dig. Dit medlemskort er personligt og må ikke bruges af andre end dig.
Spørgsmål og svar om PlusKort appen
Hvordan får man appen?
Appen kan hentes i App Store eller Google Play. Søg på ”PlusKort”, og den kommer frem.
Hvilke telefoner virker appen til?
Appen er udviklet, så den virker på telefoner med følgende styresystemer:
• iOS 13 og opefter
• Android 6 og opefter
Hvorfor findes appen ikke til min telefon?
Der findes mange telefoner og styresystemer på markedet, og vi har valgt at udvikle appen, så den rammer de mest udbredte telefoner og styresystemer i Danmark, nemlig iOS og Android.
Du har altid mulighed for at bruge den mobile udgave af pluskort.dk hjemmesiden på din telefon. Her får du nem adgang til alle rabataftalerne.
Hvordan får jeg rabat med mit mobile PlusKort i butikkerne?
Dit mobile PlusKort skal blot vises i butikken. Skal du have rabat i en webshop, skal du oftest indtaste en kampagne- eller rabatkode i bestillingsflowet. På de enkelte samarbejdspartneres sider i appen fremgår det, hvad du skal gøre for at få rabat. Samarbejdspartnerne har ret til at kræve, at du viser billedlegitimation for at sikre, at medlemskortet tilhører dig. Dit medlemskort er personligt og må ikke bruges af andre end dig.
Hastigheden er langsom på appen – hvad kan jeg gøre?
Kontrollér om din mobiltelefon har ordentligt netværk. Skift eventuelt til Wi-Fi.
Nogle ting i appen kræver, at du har adgang til en data/internetforbindelse. F.eks. bliver PlusKort aftalerne ikke opdateret, hvis du ikke har adgang til data/internet.
Sørg for at holde dit styresystem opdateret - det kan forbedre oplevelsen.
Har du en ældre telefon, er det ikke sikkert appen kører optimalt.
Spørgsmål og svar – fra LO Plus til PlusKort
Fungerer PlusKort stadig som medlemskort til min fagforening?
Ja, det fungerer på helt samme måde som dit gamle.
Skal jeg have det nye PlusKort for fortsat at gøre brug af mine LO Plus fordele og rabatter?
Nej, du kan sagtens fortsætte med også at bruge dit ”gamle” LO Plus kort.
Får jeg stadig kontant rabat, når jeg viser mit PlusKort hos LO Plus’ samarbejdspartnere?
Ja, du får den samme rabat de samme steder og på den samme måde som altid.
Kan jeg også få PlusKort på min mobil?
Ja, du kan hente dit PlusKort i App Store eller Google Play, og du skal blot logge ind første gang for at få kortet på mobilen.